7/100 Flow….motivation….och parallella världar

Det är hemskt mycket skrivande och läsande just nu, eller, det har det varit en lång period, men det börjar bli mer märkbart nu när jag inte längre jobbar med estetiska processer och skapande tillsammans med elever dagligdags. Jag är allt mer ”i huvudet” och det är mitt system inte vant vid. Inte så ensidigt. Helgens utbrott av stickande, ”Pussyhat´s, inför i morgon är ett tydligt och synligt tecken på det. Jag har saknat problemlösningen, att låta tankarna vindla och finna sina vägar under det praktiska arbetets gång, för att sedan plötsligt vara ”färdiga” att realisera utan att jag ens ”tänkt” på det.

Det där flowet som är så fantastiskt och som kommer när tankar och händer får utrymme att arbeta tillsammans. Ibland på samma plan, ibland som i helt parallella världar. Vilsamt.

(Just det flow jag önskar varenda elev ska uppleva genom lärande.)

Projekten är många och i veckan är det många möten jag ska ha samlat tankarna inför. På agendan i morgon står möte med utvecklingsgruppen kring Nya Kvibergsskolan på tema motivation-hälsa -lärande.  Just kring motivation har jag ju jobbat med och utvecklat arbetssätt i estetisk verksamhet utifrån elevers inflytande, intresse, styrkor, mod och visioner i projekt som berör. Det är inte ofta jag mött omotiverade elever i estetisk verksamhet.

Kring detta cirkulerar tankarna idag, och så mycket mer blir det inte av det 7:e inlägget.

 

Kommentera

