Maker – lek med sugrör eller skolans framtid?

Blogginlägg på Scanedu om Vinnova-projektet #makerskola.

EdTech Sweden

Maker – sugrör eller framtid?

Viljan att praktiskt förstå hur något funkar är en del av den mänskliga naturen och har också varit ett fundament för Maker-kulturen, med rötter i Do It Yourself-rörelsen (DIY). Redan under tidigt 1900-tal och sedan fullt blommade under 50-talet riktade DIY en viss udd mot industrisamhället och slit-och-släng och hade ambitioner att dels öka förståelsen för den praktiska funktionen av masstillverkad teknik men också att värna om långsiktig hållbarhet och gjorde försök att erbjuda ett alternativ till konsumtionssamhällets passiva, oreflekterade shopping. I det ljuset kan DIY ses som en revolt mot rådande hierarkier i det att man slog ett slag för att försöka tippa maktbalanser och påverka värderingar. I vår moderna, digitala tid har Maker-rörelsen axlat DIY-manteln så tillvida att man nyfiket försökt utforska hur IT fungerar när man lyfter på huven. Släktskapet med ambitionerna att rucka på maktbalansen syns tydligt här, bland annat beforskat…

View original post 1 584 fler ord

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s