17 / Jag väljer att hålla hårt i visionen ….

Under hösten -15 har jag läst Digital kompetens och lärande vid Umeå universitet. Idag lämnar jag in sista uppgiften, fantastiskt härligt. Vilken kurs. Rykande aktuell. Något att använda direkt i undervisning och i alla slags möten.
Definitivt något alla som arbetar i skolan ska ha med sig, tänker jag, för att kunna möta de förändrade lärmiljöer digital teknik ger möjlighet till. I alla ämnen.

Idag diskuteras det flitigt hur och var digital kompetens ska in i läroplanen och det finns vissa ämnen som ligger i ”möjlighets- eller riskzonen”, hur man nu väljer att se det. Jag ser det som en stor möjlighet att just låta det ingå naturligt i alla områden, ämnen eller teman för att ge elever erfarenhet av hur det ser ut i det samhälle skolan ska förbereda dem för. Kan också se en vinst i att arbeta med detta än mer i samverkan med elever och närsamhälle utifrån de kompetenser och erfarenheter som finns där.

Idag arbetar jag med digitala material och media så långt det är möjligt i slöjd. Önskar helt klart mer samverkan här över ämnesgränser så att eleverna kan maximera användandet av sin tid. I praktiska ämnen är digital teknik ett nödvändigt inslag i de flesta processer  och har en naturlig plats i arbetsgången anser jag. Min strävan är att skapa utrymme för lärande med de media som eleverna är i behov av i sitt arbete och här vill jag inte utesluta något. En svårighet är dock att kunna ge digital teknik utrymme (lektionstid) i det begränsande system timplanen i nuläget utgör när det gäller att skapa sammanhang och ge möjlighet till samverkan.

Min förhoppning är att de förändringar som är på gång i läroplanen kommer att öppna upp för ett mer samverkande lärande för eleverna, där digitalisering, entreprenöriellt lärande och makerkultur (estetiska lärprocesser) kan vara motor och drivkraft som för utvecklingen på området framåt.

Väljer just nu att hålla hårt i den visionen. Tror på den helt och fullt faktiskt!

 

Kommentera

