13 / Som katten kring het gröt…

Nu har jag det…. tänkte jag, strålande glad, i morse. Jag har en idé för bloggandet de kommande 87 dagarna. Oj så skönt.

Det finns en berättelse om lärande jag hela tiden går som katten kring het gröt kring och jag kommer bara inte loss. Vet inte riktigt hur jag ska närma mig. idag är tanken så enkel den kan bli. Bara skriv!

Det handlar om resan och arbetet med att utveckla ett tematiskt ämnesintegrerat arbetssätt med ett förhållningssätt grundat i montessori, entreprenöriellt lärande och makerkultur. Toppat med möjligheterna med digital teknik. Idag cirkulerar mycket av mitt fokus kring just makerkultur, som kommit att bli det som sätter ord och ljus på arbetet vi många år lagt ner på att skapa en kreativ verkstad som involverar de ämnen och verksamheter som behöver vara där utifrån uppdrag och arbetsområde. En helt makalös resa som tog början 2003 och som idag har många erfarenheter i bagaget.

Start blir i nuläget, med min arbetsplats medverkan i olika projekt kring digitalisering och makerkultur, för att sedan kika bakåt och se vad som lett fram till att vi är där vi är idag.

Så är min tanke idag. Fint att ha landat där.

Delar två måste-läsa/se-länkar

UR Lärlabbet. Om datalogiskt tänkande med Karin Nygårds, Fredrik Heinz och Christina Löfving

Koden till digital kompetens -bok av Karin Nygårds, intervju i Horisonten

Kommentera

