#6/ Makerkultur, det bästa som hänt skolan på väldigt länge

Det är så enkelt!

Jag brinner för skapande lärande, där intresse står i centrum och var och en får utveckla förmågor utifrån där man är.

Det är så enkelt!

Lära genom och med skapande kan man göra i samspel med de flesta områden, ämnen eller teman, det är oftast bara vår fantasi och den organisation vi omger oss av som sätter käppar i hjulen för att det ska rulla på smärtfritt. Men, det går att komma förbi! Ibland kallas det entreprenöriellt lärande, ibland montessoripedagogik, ibland reggio emilia, men gemensamt för alla är väl just att fokus ligger på att samspela och att skapande går genom allt lärande som en röd tråd. Hand och tanke skapar tillsammans!

Det är så enkelt!

Efter en faslig massa år på världens bästa lilla skola, där utrymme under lång tid fanns att bygga verksamhet som bottnar i just detta, genom att pröva och ompröva, värdera, förändra, göra om, tänka nytt, göra rätt, göra fel men helatiden lära av, med, om tillsammans, har jag en grundmurad tro och upplevelse av att det faktiskt är möjligt att arbeta med lärande utifrån var och en i ett kreativt sammanhang! Tillsammans med kollega i slöjd/teknik skapades en verksamhet som med elevens egen drivkraft i centrum gjorde allt för att hålla den vid liv och bygga lärandet utifrån det. Inte många elever fick nej på sina visioner, men många gånger blev vägen ill målet en helt annan än vad de väntat sig. Många spännande lärresor har det blivit, och bäst av allt är att i många, många fall finns drivet och motivationen kvar hela vägen.

Så enkelt är det!

Med botten i detta och en egen lärande resa tillsammans med härliga kollegor i ett ständigt dynamiskt kollegium föll ju makerkulturen ner i helt rätt sammanhang! Rakt ner i skaparverkstan (slöjdsalen) föll den, med ett tillåtande klimat och en aldrig sinande ström av möjliga material, tekniker och projekt som bara väntar på att bli förverkligade av innovativa, nyfikna ungdomar i vår lilla men grymt kreativa slöjdsal – vårt makerspace.

Våren -14 tog det fart, min nyfikenhet var väckt genom nya bekantskaper via nätet och möten i kreativa sammanhang! Sal, klimat, förhållningssätt, former sammarbete fanns, och elever med mod, nyfikenhet och energi att utveckla sina idéer och förmågor fanns. Så, det var faktiskt bara att ge sig ut på okänd mark och börja nosa på programmering, testa  enklare elektronik, väva samman traditionella material med digitala och se var det landade. Tillsammans med elever och kollegor.

Så enkelt är det!

Idag är vår skola med i Vinnovafinansierade-projektet Makerspace i skolan, eller #Makerskola. Vi är en av mer än trettio andra projektparter som tillsammans ska testa, prova, utveckla för att på bred front skapa former för att arbeta med ”maker”-förhållningssättet i svensk skola. Riktigt spännande men inte så lite utmanande. I morgon är det dags för första delrapporten till Vinnova och jag har samlat tankar och intryck av detta första halvår under helgen. Mycket har vi gjort ser jag nu, även om det inte märkts så mycket under resans gång.

Så enkelt är det!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s