#Blogg100 igen? Ja, varför inte! #1

Nu är jag nog lite galen allt! Vad blir detta? Tredje gången gillt, tror jag. Har en förmåga att tappa räkningen, sådär lite lägligt när jag kanske inte vill tänka efter så noga. För vad spelar det för roll, om jag nu vill ge mig in i sökandet efter ord en gång till så är det väl fine med det! Jag skriver ju för mig själv, för att fokusera tankar, upptäcka mönster, komma på ljusa idéer och konkretisera funderingar. Inte mot mig själv, för det  vore ju dumt. Det är ju ändå jag som bestämmer. Gäller att hålla den bilden.

Det kommer som båda de andra gångerna att handla om lusten till lärande, skapande, sammanhang och motivation. Allt det som för mig bygger kreativitet och ger mening åt min vardag. Mycket har hänt det senaste året, många nya samarbeten har startat, nya bekantskaper har öppnat möjligheter och jobbet har utvecklats genom en del modiga beslut.

Har tänkt skriva många gånger under det gångna året, men en liten backe jag fortfarande behöver komma över är den kring gränsen mellan jobbet och jag. Nu är det ju så att jag är mitt jobb, och så vill jag det ska vara, men när mina åsikter inte alltid går i linje med arbetsplatsens blir det svårt. Hur gör andra där? Tänker som så att alla tankar, åsikter och erfarenheter jag gör offentliga här är mina egna, även om de bottnar i sammanhang som uppkommit i jobbet.

Däri ligger utmaningen för mig.

En stor del av innehållet kommer att röra sig om lärande och skapande i kreativa ämnen. Jag jobbar med slöjd och teknik i en verksamhet som byggts upp kring möjligheten att integrera många olika ämnen, material, metoder och verktyg i projekt som utgår från elevernas idéer, motivation och förmågor att träna. Det är helt magiskt, och jag vet inget jag hellre skulle vilja hålla på med. Idag finns det inga gränser för möjliga och omöjliga material att laborera med. Digitalt och analogt i samklang för ett hållbart nu och sedan. Det är skapande på alla plan. Tänk att få vara med i så många kreativa processer, där energi är drivet och den egna motivationen går på högvarv. Pratade med en liten medarbetare å 10 år igår som sa att hen hatade studiedagar…… Varför då, undrade jag. Jo för då missar jag båda mina favorit ämnen, bild och slöjd! Men varför är det roligast med slöjd och bild, måste jag ju fråga. Jooo, då använder jag min kreativitet och får använda mina egna tankar.

Mmmm, det där förstår jag precis, och det gör mig så otroligt glad. Att bygga en miljö och ett sammanhang som ger känslan av att det man tänker har betydelse för det man gör och för hur det man gör blir. Där har vi den där magin igen:-)

Därför design, teknik, slöjd, bild, musik tillsammans med ALLA ANDRA ÄMNEN I SKOLAN i en helhet!

Ja, då är bollen i rullning!

Blogg100 logotype

 

Kommentera

