Kreativitetslyft! Bloggat på #skola365

Igår bloggade jag på #skola365 om ”Kraften i makerkultur, entreprenöriellt lärande och digitalisering- ett kreativitetslyft för slöjden”.

Riktigt roligt och en utmaning att skriva med sådan spridning. Det är ju inte så att det blivit speciell ofta på denna blogg, så nog känns det ringrostigt allt.

Utvecklingen av skolans struktur och organisation till förmån för ett lärande som bygger mer helhet och sammanhang, är ett område jag brinner starkt för  och med ingredienserna makerkultur, digitalisering och entreprenöriellt lärande är min upplevelse att skolan nu faktiskt har fått upp farten ordentligt. Det går inte att stå kvar i ett system som inte möter varken nutid eller framtid, en förändring är ett måste. Och mitt i denna utveckling finns Montessoripedagogiken som går som en röd tråd genom alla områden och är mer aktuell än någonsin.

Med 15 år på nacken med Montessoripedagiken som ledstjärna för lärande är det fint att se hur väl alla delar finns med i det dagens skola strävar till att bygga upp. Är precis klar med ett utvecklingsarbete kring entreprenöriellt lärande (Skolverket, Entreprenöriellt lärande) där syfte och mål varit att synliggöra hur en skola kan gå från traditionell skolning till entreprenöriell skolning i praktiken (Madsén & Johannisson, 1997) och att visa sambanden mellan montessoripedagogik och entreprenöriellt lärande. Helt klart något jag kommer att jobba vidare med på ett eller annat sätt:-)

Vill du göra som jag och skriva på skola365? Anmäl dig HÄR!

 

Kommentera

