Skolan är ett gigantiskt makerspace?

Sitter med ett  flertal artiklar om Entreprenörsskap/entreprenöriellt lärande framför mig!

Lärarnas engagemang krävs för entreprenörsskap i skolan
//……”Det blir viktigt, när det är på riktigt”. Orden kommer från en elev som citerades av Ragnar Åsbrink, undervisningsråd på Skolverket, där han ansvarar för entreprenörskap i skolan. – Nu jobbar vi väldigt intensivt med det här och har massor av beprövad erfarenhet, sade han till publiken. Som exempel tog han att 2000 förskollärare/lärare/chefer och 300 skolhuvudmän som anammat entreprenöriellt lärande. Någon invände att det inte låter så mycket i ett land med 50 000 lärare.
– Jag tror faktiskt att vi nått en kritisk massa av pedagoger, som arbetar med det här, invände Ragnar Åsbrink.
– Nu är det något på gång, en kraftig rörelse. Den gäller det att ta vara på.//

NO och teknik i praktiken väcker elevers engagemang
//…. Resultaten visar att lärarna efterlyser skolledningens stöd samt tid och kompetensutveckling för att komma vidare i sina ambitioner att förändra sin undervisning. Men även med skolledningens stöd kan det vara svårt om kollegiet inte hänger på.
– Stöttande kollegor betyder mycket för den enskilda lärarens möjlighet att arbeta entreprenöriellt. I motsatt fall kan kollegialt motstånd förhindra utveckling. Även om skolledningen stöder den lärare som vill åstadkomma förändring, finns den starkaste kraften inom kollegiet, säger Helena Sagar. Därför menar hon att det kan vara klokt att inte stirra sig blind på ämneskunskaper när lärarlag som ska driva skolutveckling ska sättas samman.
– Kollegors helhetssyn på kompetens, förhållningssätt och att de själva är entreprenöriella, är ännu viktigare, säger Helena Sagar. //

Entreprenörsskap i skolan boostar motivation
//….Det som sticker ut i undersökningen, och är väldigt tydligt, är att regelbunden samverkan med omvärlden skapar värde i undervisningen
– När eleverna känner att de kan bidra till något eller någon utanför klassrummet blir skolarbetet på riktigt. De vet att allt annat är konstruerat, säger Carin Sävetun.
– Att ge eleverna denna chans är så viktigt att den inte bara är en skolfråga, utan en samhällsfråga, menar hon.//

Blir lite lätt frustrerad. Milt sagt.

Hur kan det komma sig att det finns så mycket rädsla för att förändra undervisning. Fortfarande fyra år efter Lgr11 där det står uttryckligen att detta är något som ska genomsyra all verksamhet i skolan och det finns erfarenhet, exempel och mängder med utbildningar på området.

Visst är det så att det alltid är den stora massan som är tongivande, och visst är det så att förändring tar lång tid, men varför inte satsa! Varför inte testa, skapa och lära tillsammans och använda all tillgänglig information, förmåga och kompetens på området istället för att ständigt sätta drivkrafter och innovation i skamvrån så fort vi kommer innanför skolans väggar.

Jag är så imponerad av alla modiga ledare inom skolans värld. Pedagoger, huvudmän,  skolledare, elever som vågar utmana rådande normer och kliva stora steg utanför komfortzonen för att förändra förutsättningarna för våra ungas lärande. Eloge till er för er stora dos mod, tillit och passion! Jag är också otroligt glad att de senaste åren träffat och lärt känna många med driv och tilltro till förändring och för all kunskap och erfarenhet som finns tillgänglig genom olika forum både #afk och i sociala media. Det är detta som hela tiden driver min egen utveckling och mitt eget lärande framåt, och som gör att jag varje dag försöker skapa och genomföra lärandesituationer som utgår från elevens aktuella inre behov, utvecklingsnivå och en kreativ, flexibel lärmiljö. Utan att säcka ihop fullständigt av starkt motstånd. Det är otroligt häftigt att  vara en del av denna massiva rörelse som rullar på med allt större hastighet mot en skola med syn på lärande som redan idag står skriven i vår läroplan.

Ett exempel på detta är SSA-konferens som gick av stapeln förra veckan i Malmö. Där markerade Kungsbacka sin plats på kartan med ett 30-tal deltagare från kommunen som visade fantastiska exempel på samverkan skola-omvärld! Grymt Kungsbacka kommun och Made by Kungsbacka.

Entreprenöriellt lärande och Montessori

Jag skrev igår helt kort om hur skönt det är att under en heldag med Montessoriinspiration uppleva den starka kopplingen till entreprenöriellt lärande. Vilken gigantiskt försprång vi har där i att utbilda entreprenöriella elever. Vi har det ”gratis” eftersom de förmågor montessoripedagogiken strävar att utveckla alla finns inom den entreprenöriella pedagogiken (eller utmynnar i den). Varför använder vi då inte detta mer? Istället för att gränsa av olika pedagogiska inriktningar med täta skott har vi allt att vinna av att koppla ihop och samverka. Bygga på det gemensamma och slipa på olikheterna.

Läroplanen genomsyras av fantastiska möjligheter för skolan att leverera kloka, modiga, innovativa, problemlösande vuxna. Den dag vi vågar jobba tillsammans för att utveckla förmågor och inte bara köra på 15 separata spår utifrån varje ämnes centrala innehåll kommer det att hända saker!

Det är hoppfullt att makerspace, dataslöjd, programmering, design och teknik mm nu snabbt seglar upp som medel och mål för framtidens lärande! Där finns ”omvärlden” konkret på plats för att tillsammans med skolan jobba för förändrade arbetsformer. Här finns mycket kraft och entreprenörsanda som kommer att smitta av sig och ge skjuts framåt.  Utvecklingen rasar på och skolan måste bygga de förmågor som behövs idag för att förbereda för imorgon.

I själva verket är ju skolan ett gigantiskt ”makerspace”!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s