Att lära tillsammans

Idag och i veckan som kommer sker läsårets höjdpunkt och mest sammanhängande lärande. I estetiska ämnen tillsammans med mer teoretiska. På OMS är det dags för den egna traditionsenliga ”mello”, ett samarbete över ämnesgränser där eleverna arbetar i åldersblandade tvärgrupper sammansatta utifrån egna val och intressen.

Galet engagemang och ansvarstagande! Årets festival, den 14:e i ordningen, kommer att bli den absolut bästa någonsin. Som alltid:)

Funderar kring detta evenemang som uttryck för utvecklingen i skolan. Var står vi idag jämfört med för fjorton år sedan när det gäller syn på lärande, ansvar, bedömning, motivation. Är vi pro detta mer entreprenöriella sätt att organisera lärande?

Två dagar framöver utmanas normen för skola och formen för lärande vid

MakerDays, en mötesplats, workshop och konferens i gränslandet mellan makerkultur och lärande. Den är till för att skapa en arena för lärande mellan såväl erfarna som nyfikna, vara en plats för görande och experimenterande, och för att bidra till att fler delar mer kunskap och erfarenheter. MakerDays är en plats för lärande om såväl analoga som digitala material och verktyg – från 3D-skrivare och CAD till smarta textilier, robotik och programmering. Men också en arena för samtal om lärande i en digital tid, och hur skola och samhälle i stort bättre skapar förutsättningar för lärande och utveckling av erfarenheter.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s