19 – Min tidsoptimistiska sida dominerar….

I morgon har jag inlämning i slöjddidaktikkursen på temat ”slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen”! Otroligt intressant och något jag verkligen gillar. Men, vad tillbringar jag tiden med…… att blogga. På tre olika bloggar. Det är hur kul som helst och jag lär mig en rackarns massa nya saker hela tiden, fast just idag borde inte fokus ligga på att lära och skapa med digitala media!

Ändå ställer dagen på jobbet till det med koncentrationen. Idag har varit en sådan dag som man inte kan få för många av.

Galet kreativt skapande i slöjden där energin är hög, idéerna flödar, alla hjälper varandra framåt och samarbetet är stort är det bästa jag vet:-) Det är helt enkelt makalöst roligt. Och det handlar ju faktiskt om slöjdlärares förhållningssätt! I detta fall mitt och kollegans, som lyckas förmedla ett tillåtande klimat där det prövas och omprövas, värderas, analyseras och lärande upptäcks. För mig är detta det sammanhang jag vill verka i där jag ser att en av de största vinsterna inte är olika tekniker utan hur olika kunskaper och förmågor klickar i varandra och hur tron på att eleverna fixar det de önskar och planerar för skapar mod och tillit (till sin förmåga) hos alla som arbetar tillsammans….

Synd att Anders Borgs blinda syn på skolan ska fördunkla dagen! Blir ledsen och matt, och tänker vad spelar det för roll att alla vi som brinner för och älskar vårt jobb dagligen beskriver magiska lärandetillfällen där förmågor byggs och insikter skapas, när några få ord kan så fulkomligt slå undan fötterna på skolan. Igen!

Nog för att det är valår och det kommer att hagla än mer dumheter av detta slag, men det är ändå fruktansvärt tråkigt. Och vem tänker på eleverna som dagligen påminns om hur lite de kan…..

Får vara extra glad att jag just idag förmedlat till alla elever jag träffat att de är fantastiska.

Kommentera

