17 – När och hur lär jag mig?

Delar kloka tankar om hur lärande sker, vidare:-)

Rektor Lina bloggar

Det finns många teorier om lärande men i detta inlägg väljer jag att gå till mig själv och försöka sätta ord på när och hur jag lär mig.

Jag lär mig när jag är nyfiken på något som jag vill veta mer om.

Jag lär mig när jag måste lösa något, när de kunskaper som jag själv har inte är tillräckliga utan att jag måste ta hjälp för att lösa uppgiften.

Jag lär mig genom att prova och testa.

Jag lär mig när jag blir utmanad, när jag får frågor som ställer mina tankar på spets.

Jag lär mig när jag tänker efter, när jag reflekterar om det jag erfarit.

Jag lär mig när jag ser ett syfte och känner mig motiverad.

Jag lär mig tillsammans med andra, i ett sammanhang.

Jag lär mig genom att lyssna och applicera det jag hör på egna erfarenheter eller…

View original post 48 fler ord

Kommentera

