008 – Tankefel:-)

Skräp! Det tog en vecka, sedan ”misslyckades” jag och trillar därmed ur #blogg100. Fick till ett tillkämpat inlägg några minuter tolv igår natt, men slängde det i morse. Känns ju inte bra att skapa meningslösa texter för en utmanings skull. Det får ju finnas gränser för vad ev läsare ska behöva ta del av;) Men, vänta nu. Är inte misslyckande en del av lärande…. att tänka till och göra om.

Det är ju mantrat för lärande och något elever hela tiden får förhålla sig till som något bra. Vilket ypperligt tillfälle för mig att leva som jag lär. Så, hur kan jag göra annorlunda och bättre? I väntan på att bloggens fokus ska klarna, hur ska jag förhålla mig till personliga tankar och generella synsätt? Hur ska jag göra när jag bedömer text som dålig? Radera och skriva nytt!  I vilket fall, jag börjar om. Eller fortsätter och är nöjd så.

Idag är det internationella kvinnodagen och jag är rejält kluven till detta. Visst är det bra att sätta fokus på kvinnors situation, men det skapar också ett vi och dom. Polarisering. Det skapar också ännu en bild av kvinnor som offer, som behöver särbehandlas för att nå lika värde….. Blir så trött. Visst vet jag att det är en väg att gå som så småningom inte kan leda till annat än alla människors lika värde, men jag är så OTÅLIG! Har svårt att finna mig i verkligheten. Jag vill bli mött utifrån vad jag är, vad jag står för, vilka förmågor och kunskaper jag har, vilka drömmar jag har, hur jag är tillsammans med andra. Helt oberoende av om jag är kvinna eller inte. I mitt jobb som pedagog i praktiska, kreativa ämnen och som den som får det mesta fixat på hemmaplan är det förmågan som alltid räknats och säkert inspirerat.

image

Är ganska nöjd med att inte vet hur man lägger av:-) Ibland är det otroligt tröttsamt att alltid driva vidare och önska utveckling och skapande, men när drivet får ringar på vattnet och ger elever (medarbetare) vilja och tro på att de kan, är det helt oslagbart. Det är det bästa av sammanhang. För mig!

Vilket är ditt bästa sammanhang?

 

Kommentera

