004 – Driv & kraft

Så svårt detta är! Tror nästan jag tagit mig vatten över huvudet….  Hittar inte tonen för skrivande. Vet helt plötsligt inte alls varför jag gett mig in på detta överhuvudtaget! Men jo, det vet jag, men har som sagt inte bilden klar.

20130809_165020

Idag har varit en dag full av samarbete med alla jag har omkring mig. Slöjdsalen sjuder av liv och visioner, och planer för vad som är möjligt att göra har inga gränser. Trygga kreativa ungdomar! Jag ser slöjdens förhållningssätt som ett sätt att förhålla sig till skola och undervisning som skulle gagna lärandet på alla plan. Applicerat på ett lärande med helhetstänk har vi montessoripedagogik och entreprenöriellt lärande i ett nötskal här.

Det finns ingenting som inte tillit och maximal tro på att alla kan, kan klara!

Idag tänker vi för fullt på hur vi kan skapa morgondagens skola. Har jobbat i sammanhang som tidigare var så snubblande nära man kan komma. Kanske inte alltid fullt ut i fysisk organisation, men i förhållningssätt till lärande, kunskap och förmåga. Höga krav, full tillit, närvaro, flexibel lärmiljö, elevinflytande och ansvar som byggde samsyn, samspel och sammanhang. B la.

Det är en häftig känsla att veta att det går!

Jag vet skolan behöver sina eldsjälar, och jag är stolt över att vara en. Vi vill skapa engagerade nuvarande och framtida samhälsbyggare och utan eget engagemang är det en ekvation som är svår att få att gå ihop.

Är du en eldsjäl?

Kommentera

