003 – Varför inte gå från ord till handling?

20130809_175435
Jag tillbringar mycket tid på nätet. Vid mobil, iPad, och dator. Där vindlar diskussionen och samtalet kring skola. Det delas kunskaper, förmågor, material, goda och mindre goda exempel att lära av. Men, var är diskussionen i min vardag. Afk. Den har krympt till obefintlighet. Upplever att arbetet som pedagog blir mer och mer ensamt och det får jag inte ihop med det uppdrag jag har. Jag uppfattar det som att skolan idag ska bygga på sammarbete, delaktighet, inflytande, samhällsförankring …. Driver på, men upplever motstånd.

Det är också en kärv debatt i media där många tycker mycket om skolan. Politiker, forskare, föräldrar, näringsliv…. som tur är hörs det allt fler lärarröster. Härligt! När skolan är så full av så mycket lärandets magi som den faktiskt är idag, är det synd att det talas alldeles för tyst om det!

Berätta! Alla vi som är och lär och skapar kunskap och framtid i skolan! Våga!

Sverige är fullt av makalösa ungdomar med stor och god tro på sig själva och sina möjligheter. Jag ser det dagligen i praktiskestetiska ämnen, där kopplingen till övriga världen är närvarande och spelar roll hela tiden men sällan ges utrymme. Formerna för samarbete saknas ofta och det finns ingen eller liten tradition av interaktion mellan lärare. Jag har som mål att försöka öka genomskinligheten skola-hem-omvärld genom att arbeta än mer med digitala verktyg  inom de områden jag undervisar i och brinner extra för. Lärandet blir synligt för alla, det blir beständigt och skapar stolthet och engagemang.

Vi behöver visa varandra vägar att samarbeta. Det är här den lärande organisationen och det kollegiala lärandet/samarbetet kommer in. Ta del av forum som ex. #skolvåren, skolsmedjan, Digitala skollyftet, Skollyftet, Skolvision, Skolforum bland många andra och inte minst alla utvecklande grupper på Facebook. Ta stöd i forskning och beprövad erfarenhet. Arbeta aktivt för det kollegiala lärandet. Både afk och på nätet!

Så – det finns ingen väg, men om många börjar gå blir det en väg!
Jag har börjat gå. Har du?

Kommentera

