002 – Skapa, lära, leva

I morse gick jag igång på en fråga ställd av Rebel learners på Fb.
– Vi är lite intresserade av vad ni tänker kring detta?  ”Lärarstudenter kan få 75 000”
”Som fenomen, förkastligt faktiskt. Skapar än mer ”vi och dom”, där känslan av att vara mindre värd ges möjlighet att förstärkas. Har också svårt att se kopplingen djupa ämneskunskaper=god pedagog, och vad är det då som premieras. Idag är det så oändligt många fler förmågor som är viktiga för lärande. Hoppas och tror att det som lockar till att bli lärare i första hand är andra saker än pengar. Bättre att visa förtroende och tillit för den modiga och passionerade lärarkår som finns. Nöjda, glada medarbetare (både elever och personal) som har ledningen på alla nivåer i ryggen lyfter lärandet och skapar intresse för fler att välja vara en del av att utveckla lärande o skola. Så tänker jag.”

Om vi nu vill ha ett samhälle med minskad segregering, där alla är lika mycket värda, inte bara i tankevärlden, är det då vettigt att öka skillnaderna i en redan delad, sargad, kämpande lärarkår ytterligare.

Förstelärarreformen är inte speciellt gammal men har redan lett till en delning i de som ”gillar” och ”ogillar”. Läser precis ett fantastiskt inlägg i förstelärardiskussionen på bloggen ”Mitt flippade klassrum”.

Visst är det väl en skola för lärande vi håller på att skapa?

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s