Stolt & glad

Åk 6 på OMS vinnare av Tekniktävlingen 2014

20140218_144143Så fantastiskt det är att få skapa tillsammans med andra. Det är livet, faktiskt! Att dessutom få göra det tillsammans med glada, modiga, viljestarka, tillitsfulla elever är magiskt.

Förra veckan var jag med om att tillsammans med åk 6 på OMS vinna finalen i Chalmers och Tekniska samfundets tekniktävling. Juryns motivering, förutom att klassen klarade alla fem deluppgifter på bästa sätt, var det fantastiska samarbetet! Alla hjälptes åt och allas olika kunskaper/förmågor kom till uttryck och betydde något för laget. Även i grundomgången utmärkte sig klassen med sitt goda samarbete. Det syntes i deras loggbok att alla deltagit och bidragit med sitt kunnande:-) Wow!

Även om jag inte alltid ser det goda samarbetet i vardagen, under arbetspass i slöjd/bild som kan vara ganska kreativt stökiga ibland, så finns det där. Jag vet ju det, men det är fint att bli påmind på det här  sättet. Kan tänka mig att det också betyder mycket för eleverna att det som för dem hör till vardagen är något som utmärker dem i jämförelse med andra i större sammanhang.

Tekniktävlingen är något fler borde delta i.
Här finns det entreprenöriella förhållningssättet i kombination med hållbar utveckling. Teknik ingår ju i det mesta vi har kontakt med i det dagliga livet och tävlingen visar på just de vardagliga aspekterna. För att skapa en hållbar värld behövs intresse för att lösa problem och utveckla både nya sätt att tänka och att tillverka. Genom att låta teknik löpa som en röd tråd genom hela grundskolan och ges utrymme och uppmärksamhet för vad det är inom alla ämnesområden hålls det intresse som vi alla har när vi är mindre vid liv längre. Nyfikenheten på hur saker och ting hänger ihop och fungerar gör sig ju ständigt påmind, bara vi tar till vara den.

Med dessa tankar som bakgrund är det sorgligt att teknik som ämne återigen förpassas till något som bockas av i ex åk 6 och åk 9. Att det dessutom ses som ett litet ämne är helt absurt. Teknik idag ingår i det mesta vi har runt oss och logiskt vore väl att det ständigt är närvarande som en komponent i lärandet inom olika områden/teman/projekt. Med dagens informationsteknik är det lätt att göra elevers arbeten tillgängliga för alla dem som har nytta av innehållet för respons, bedömning eller betyg.

Hur kan vi göra för att få trenden att vända?

Jag har haft turen att kunna delta i Tekniktävlingen varje år sedan 2004, tillsammans med slöjd, no eller teknikpedagoger. Två vinster, tre gånger till final, två hedersomnämnanden! Otroligt roligt! Min roll i samarbetet är b la, design, struktur, layout, formgivning. Jag lotsar i dokumentation, ritteknik, loggboksskapande, foto, modellbyggande, material, hållbara val, galna lösningar, testa och våga:-) Eftersom vi vann finalen 2007/08 har det ju bidragit till att delta igen och igen och igen, och det har ju också skapat en känsla hos eleverna i varje ny åk 6 att det faktiskt är möjligt att vinna. Deltagandet brukar vara stort, mellan 50-80 klasser från hela Västsverige. Det sporrar också.

Funderar nu på hur jag ska sprida allt det goda ett projekt som detta för med sig och på hur andra ämnen ska finna ingång och mening i att vara med. Även för lärare i teknik ses arrangemang som detta som något som stör undervisningen(!) Här finns mycket att göra:-)) Visst är det underbart!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s